Yoga

Vejen til oplysning

Yoga er både vejen og målet. Mange yogaveje beskrives i de gamle indiske skrifter. Ligesom alle floder fører til havet, således fører alle yogaens veje til selvrealisering. Rejsen begynder måske på en enkelt af vejene, men for at opnå en fuld udfoldelse og fuldbyrdelse er en integreret tilgang essentiel.

Srimas Bhagavad Gita er en af de tidligste yogatekster. Den opridser fire hovedveje: Karma Yoga, Bhakti Yoga, Gnana Yoga og Ashtanga Yoga. Sri Sri Yogaens skønhed er, at den inddrager alle disse veje.

Karma Yoga vejen

"Din ret er alene til at arbejde, men aldrig til arbejdets frugter; lad ikke handlingens frugter være dit motiv, og lad dig ikke knytte til mangel på handling. På samme måde som uvidende mennesker handler udfra afhængigheden af handling, så handler den vise uden afhængighed af nogen slags i ønsket om at være til gavn for verden."

Karma Yogaens vej henviser til udøvelsen af gode handlinger på en uselvisk, uafhænging måde; derigennem forstærkes ens udvikling henimod frigørelse. Karma yoga er tæt knyttet til Bhakti Yoga for uden kærlighed og hengivenhed er det ikke muligt at tjene andre uselvisk, siger Bhagavad Gita'en.

Bhakti Yoga vejen

"De som tilbeder det uforgængelige, det udefinerlige, det umanifesterede, det allestedsnærværende, det utænkelige, det ubevægelige og det evige og som vender deres sind mod Gud, altid trofaste og begavet med den stærkeste tro, er de bedste i yoga."

Bhakti Yoga vejen henviser til tilbedelse af det guddommelige med en oprigtig hengivenhed, i overbevisning om at guddommelig kærlighed er livets eneste hensigt og mål. Hengivenhed er den enkleste måde at opnå frihed fra verdslig trældom, siger Bhagavad Gita.

Gnana Yoga vejen

"Den vise, der altid er forankret i Selvets viden, han udmærker sig. Han udfolder sig gradvist og erkender Selvet. Han er overordentlig dyrebar for mig og jeg er overordentlig dyrebar for ham. En sådan stor sjæl er meget vanskelig at finde."

På Gnana Yoga Vejen udforsker man intellektuelt Selvets Viden. For at udvikle sig i Selvet kan man søge ultimativ vejledning hos en Mester. Hos Mesteren udvikler den intellektuelle udforskning af kendsgerningerne fra de gamle skrifter sig til en levende virkelighed af praktisk visdom, siger Bhagavad Gita.

Ashtanga Yoga vejen

Yogaens forfader, også kendt som Patanjali, beskriver Ashtanga Yoga vejen som en otte-leddet tilgang til kroppens, sindets og sjælens velvære og renselse. De otte dele består af udførelsen af: social etik, personlig etik, yogastillinger, åndedrætsøvelser, sansekontrol, koncentration, meditation og selvrealisering eller sindsligevægt.